Help, mijn rijbewijs verloopt

Gepubliceerd op 11 juli 2019

Door hun nierziekte lopen patiënten vaak tegen praktische problemen aan. Bijvoorbeeld op hun werk of school, of met uitkeringen of voorzieningen. De sociaal raadsvrouwen van STAP en vrijwilligers van de Luistertelefoon staan nierpatiënten met raad en daad bij. Hieronder een vraag die regelmatig aan ons wordt gesteld. 


Help mijn rijbewijs verloopt

Mijn rijbewijs verloopt binnenkort, dus heb ik bij het Centraal Bureau voor Rijbewijzen (CBR) verlenging met medische beoordeling aangevraagd. Dat is inmiddels meer dan 4 maanden geleden. Ik heb nog steeds geen reactie hierop gehad, terwijl mijn rijbewijs volgende week verloopt. Gebruik van mijn auto is belangrijk voor mij vanwege vervoer naar noodzakelijke medische behandelingen. Wat nu?

Ons advies is uw aanvraag voor verlenging van rijbewijs met medische beoordeling ten minste 6 maanden, voordat uw rijbewijs verloopt, in te dienen, in plaats van de gebruikelijke 4 maanden: dit is digitaal aan te vragen via ‘Mijn CBR’. Verwacht u dat u niet alleen naar de medische keuring, maar ook naar een specialist moet voor een beoordeling? Maak dan alvast een afspraak met deze specialist.

Door drukte bij het CBR en een vernieuwing in de systemen van deze organisatie zijn grote vertragingen ontstaan. Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op het rijbewijs staat. Vanaf die dag is het verlopen en mag u niet meer rijden. Het is strafbaar om te rijden met een verlopen rijbewijs.

Mocht het CBR uw rijbewijs niet tijdig verlengen en komt u daardoor in problemen vanwege bijvoorbeeld vervoer in verband met een medische behandeling? Neem dan contact op met STAP, het Steun- en adviespunt van de NVN, voor informatie over het indienen van een klacht bij de Nationale Ombudsman. 

Vragen over leven met een nierziekte

Steun- en adviespunt (STAP)

Hebt u vragen over scholing, werk, verzekeringen, belastingen, financiën, wettelijke regels of voorzieningen? Of hebt u een kind met een nierziekte en vragen over hulp bij sociaal-emotionele problemen, onderwijsvoorzieningen, ziekenhuizen / dialysecentra en lotgenotencontact? Neem dan contact op met STAP of bekijk de veelgestelde vragen aan STAP.

Luistertelefoon

Bij de Luistertelefoon zitten mensen die uit eigen ervaring weten hoe het is om met een nieraandoening te leven: ze zijn zelf nierpatiënt of de partner of ouder van iemand met een nierziekte. Ze bieden u een begripvol, luisterend oor en beantwoorden desgewenst allerhande vragen.