Luistertelefoon nieuwe stijl

Gepubliceerd op 16 september 2019

De Luistertelefoon is een hulp- en advieslijn voor mensen met een nierziekte, hun familieleden, vrienden en bekenden. De vrijwilligers die er werken, zijn zelf nierpatiënt of ze zijn partner/familie van iemand met nierproblemen.

De Luistertelefoon heeft een vernieuwd team met 5 Luistertelefonisten. Maak kennis met de Luistertelefoon én het team.

Waar gaan de gesprekken zoal over?

  • Medicijngebruik
  • Financiën
  • Second opinion
  • Niertransplantatie
  • Omgaan met nierziekte en problemen op het werk
  • Onderwijs
  • Vakantie en reizen
  • Mobiliteit
  • Problemen in het gezin
  • Nieuwe ontwikkelingen in de huiszorg, met name gericht op huishoudelijke hulp
  • Persoonlijke spanning en onzekerheid waarover iemand graag met een lotgenoot wil praten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om mensen die vlak voor dialyse of een transplantatie staan en (vaak ter geruststelling) willen horen wat zij zoal kunnen verwachten.

Geen medisch advies

De vrijwilligers zijn niet medisch bevoegd en kunnen dus geen medisch advies geven. Wel kunnen zij u wegwijs maken en in contact brengen met zorgverleners of instanties die u verder kunnen helpen.

Nieuw team

Maak kennis met de nieuwe medewerkers van de Luistertelefoon:

Esther

Esther kreeg 12 jaar geleden een donornier van haar stiefvader. ‘Ik werk nog niet zo heel lang bij de Luistertelefoon, maar wanneer iemand heel verdrietig en bezorgd is om een familielid, leef ik altijd erg mee.

Tegenwoordig zoeken mensen veel sneller zelf op internet naar antwoorden of verhalen. Maar het kan soms makkelijker en prettiger zijn met iemand erover te praten. Je kunt dan ook direct doorvragen als iets onduidelijk is.’

Irene

Irene kreeg op 20 juni 2017 een donornier van een vriendin. ‘Mensen kunnen anoniem hun verhaal kwijt en dat verlaagt de drempel om je verhaal te kunnen doen. Daarnaast vinden veel bellers het fijn met een ervaringsdeskundige te praten, omdat ze zich dan sneller en beter begrepen voelen.’

Patricia

Patricia’s man is nierpatiënt, in 2015 doneerde zij een nier aan hem. ‘Wat mij bijblijft, is een telefoontje over het overlijden van iemand, ik werd daar zelf best emotioneel van. Deze verhalen zijn er natuurlijk ook. Ik werd toen weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik hoor om me heen best vaak dat vrienden, familieleden of andere bekenden van nierpatiënten soms ‘moe’ worden van de verhalen over ziekte en tegenslag. Bij de Luistertelefoon is er daarentegen altijd begrip, herkenning en een luisterend oor, zonder oordeel. Ik merk dat de meeste bellers niet zozeer met vragen zitten waarop zij antwoord willen, zij willen alleen even hun verhaal delen, en dat kan bij ons.’

Margarita

Margarita is geboren met een nieraandoening (sponsnieren), waarbij ze constant last heeft van nierstenen. ‘Veel verhalen bij de Luistertelefoon zijn heftig, maar ik probeer iedereen toch altijd iets positiefs mee te geven. Soms kan iemand zich enorm onbegrepen voelen door anderen in hun directe omgeving, dan is het ontzettend waardevol om bij ons meer begrip en erkenning te krijgen. In het verleden heb ik zelf ook wel eens gebruik gemaakt van de hulplijn en de ondersteuning als prettig ervaren.’

Bart

Bart is net begonnen bij de Luistertelefoon. Na 6 jaar dialyseren, kreeg hij 8 jaar geleden een donornier. ‘Als je de Luistertelefoon belt, weet je zeker dat je iemand spreekt die weet wat het inhoudt om een nierziekte te hebben of om er dichtbij te staan.’

‘Verder komt mijn werkervaring bij de klantenservice van Bol.com goed van pas. Een methode die ik bij het voeren van telefoongesprekken graag aanhoud, is LSD (nee, heeft absoluut niks met drugs te maken): Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Dit zorgt voor structuur in de gesprekken en dat kan bellers helpen hun verhaal goed over te brengen. Het werk neemt maar een paar uur per week in beslag. Ik doe het graag.’ 

Bereikbaarheid

Hebt u een vraag voor de Luistertelefoon of wilt u uw verhaal kwijt? Bel gratis 0800 – 022 66 67, dit kan ook anoniem.

Maandag 10.00 - 13.00  en  19.00 - 21.00 
Dinsdag 10.00 - 13.00
Donderdag 13.00 - 16.00
Vrijdag  10.00 - 13.00

Lotgenotencontact bij de NVN