Gebraden kip met sinaasappel

Ik ben liefhebber van venkel. De lekkere, subtiele anijsachtige smaak doet het goed in allerlei recepten. In dit recept van Nigella Lawson wordt de venkel gecombineerd met kip en citrussmaken.

Het resultaat is verrassend, gewoon voor een doordeweekse dag, maar ook op een feestdag. Wees vooral niet te zuinig met de venkel. En als de sinaasappel zoet is (meestal in de zomer), doe er dan wat citroensap bij. Laat de kip geruime tijd (kan al een dag van tevoren) marineren op een koele plaats.

Voor de bijgerechten kun je veel kanten op. Ik heb gebakken aardappels gekozen, maar gekookte (nieuwe) aardappelen of aardappelpuree is ook lekker. Wat extra groente (sugarsnaps bijvoorbeeld) kan ook.

Voor 2 personen hebt u nodig

  • 1 venkel, bij voorkeur met het groen er nog aan
  • 50 ml koolzaadolie of extra vergine olijfolie (plus nog een extra eetlepel voor tijdens het braden)
  • rasp en sap (ca. 50 ml) van 1 zure sinaasappel (eventueel met wat citroensap)
  • 2 theelepels venkelzaad
  • 2 theelepels Dijon mosterd
  • 4 kippendijen (eventueel door midden gesneden)
  • plastic diepvrieszak

Bereiden

  • Haal het groen van de venkel en bewaar dit afgesloten in de koelkast. Snijd de venkelknol in vieren en vervolgens elk kwart in de lengte in drieën.
  • Dan maak je de marinade. Het is handig om daarvoor een diepvrieszak in een ruime beker met wijde hals te doen. Doe daar de olie, sinaasappelsap en -rasp, eventueel citroensap, venkelzaadjes en mosterd in en roer alles goed door elkaar.
  • Doe daar de helft van de kip en dan de helft van de venkel in. Herhaal dit. Sluit de zak goed en leg hem in een schaal. Beweeg de zak heen en weer zodat de marinade de kip goed bedekt. Laat de zak een nacht of een dag in de koelkast liggen.
  • Doe de kip met marinade en al in een lage braadslede, leg de kip op de venkel. Laat alles in 30 minuten op kamertemperatuur komen.
  • Verwarm de oven voor op 200°C (gasstand 6). Sprenkel nog wat olie over de kip en braad die 1 uur in de oven tot de venkel zacht en de kip gaar en van boven goudbruin is.
  • Leg de kip en venkel op een warme schaal en laat de vleessappen al roerend inkoken tot een siroop. Schenk deze saus over de kip en venkel en doe tot slot het bewaarde venkelgroen er bovenop.

Bevat per persoon

  • Eiwit 35 g
  • Zout: 0,45 g
  • Kalium: 960 mg
  • Fosfaat: 350 mg

De voedingswaarden van aardappelen en groente komen er nog bij, die staan er hierboven niet bij vermeld.

Berekening van voedingswaarden: Monique Hoogerwerf (diëtist Meander Medisch Centrum/Antonius Ziekenhuis).

Foto: Nico van Velden

Frans is amateurkok en redacteur van ons ledenblad Wisselwerking. Hij kookt elke 2 maanden een zoutarm gerecht voor ons. 

Bekijk ook