Praten met iemand die weet wat je meemaakt

Nog even, en dan viert Bep haar koperen jubileum bij de Luistertelefoon. Als ervaringsdeskundige – haar zoon is nierpatiënt – beantwoordt ze al meer dan elf jaar allerhande vragen van mensen met een nierziekte, hun naasten en (toekomstige) nierdonoren.

Luisterend oor

Waarom ik dit werk al zo lang doe? Ik vind het fijn een luisterend, begripvol oor te bieden aan mensen die gewoon even hun verhaal kwijt willen.

Bovendien geeft het voldoening om bellers te ondersteunen, met hen naar oplossingen te zoeken en hen te stimuleren mondiger te zijn in gesprekken met hulpverleners. Dit helpt mensen bewuste keuzes te maken als het gaat om hun behandeling, werk en invulling van vrije tijd. Zo kunnen zij de regie over hun leven met een nierziekte behouden.

Het geeft voldoening om mensen te ondersteunen,
met hen naar oplossingen te zoeken

Bij ons team van Luistertelefonisten komen vooral vragen binnen over (pre)dialyse, onbegrip, sociaal isolement door ziekte, orgaandonatie en praktische tips over bijvoorbeeld voeding. We krijgen jaarlijks een training waarin we gespreksvaardigheden
oefenen en aanscherpen.

Gesprekken die me bijblijven

Er zijn gesprekken die me altijd bijblijven. Ik geef twee voorbeelden:

  • Zes jaar geleden belde iemand voor het eerst om te vragen welke stappen ze moest zetten om een nier af te staan: niet voor iemand in het bijzonder, maar voor een willekeurige onbekende op de wachtlijst. Geheel belangeloos en uit volle overtuiging.
    Het maakte mij sprakeloos van bewondering. En dat overkomt mij steeds weer als iemand mij vertelt bij leven een nier te willen afstaan aan een onbekende of als ik iets lees over deze zogeheten samaritaanse donoren.
  • Een vader belde over zijn zoontje die een nierziekte heeft. Artsen wilden de nieren van het jongetje verwijderen en de vader had daar geen goed gevoel bij. Ik heb daarna de vader kunnen doorverwijzen naar een kindernefroloog voor een second opinion.

Je voelt je begrepen

Het is trouwens niet onze taak om medisch advies te geven en daarvoor zijn we ook niet bevoegd. Wel kunnen we bellers wegwijs maken en in contact brengen met zorgverleners of instanties die hen kunnen helpen.

Je voelt je eerder begrepen als je praat met iemand die weet wat je meemaakt en die tips vanuit eigen ervaringen kan geven. Daarom bestaat ons team alleen uit nierpatiënten of andere ervaringsdeskundigen. Het is een fijne groep mensen met wie ik heel graag samenwerk. Ook dat draagt eraan bij dat ik dit werk zo graag blijf doen.